Børns seksualitet

Kære forældre!

Vi har i samarbejde med forældrerådet valgt at synliggøre vores holdning og håndtering af børns seksualitet i daginstitutionen.

"Børn er kropslige og nysgerrige. De opdager, at der er forskelle på hinandens køn, og de er interesserede i hinandens kroppe og i at vise sig selv frem. Det er naturligt, men som voksne kommer vi nemt til at tillægge børnenes adfærd en seksuel betydning, som den slet ikke rummer,« siger lektor Katrine Zeuthen.

Hvilke ‘doktorlege’ og ‘numselege’ kan børn finde på at lege? Hvad må de, og hvad må de ikke? Og hvordan taler man overhovedet med mindre børn og deres forældre om krop, køn og seksualitet?

Billede_1                     Billede_3                         Billede_2

Børn må gerne have lov til at lege, være undersøgende og spørge ind til. Når vi observerer børnenes interesse, eller hvis de leger "doktorlege" vil vi opfordre dem til at beholde tøjet på og vi vil være inde for rækkevidde, så vi kan støtte børnene i at sige fra, hvis det bliver for meget. Vi orienterer forældre om deres barns interesse, så de også kan have en naturlig dialog med barnet om emnet.

Har I spørgsmål er I altid velkommen til at kontakte personalet eller lederen.